Airbus opóźnił planowaną miesięczną produkcję 14 samolotów A220 do końca 2026 roku z powodu problemów z łańcuchem dostaw, co znacznie opóźnia harmonogram produkcji tego najmniejszego samolotu pasażerskiego w ofercie producenta – informuje Reuters.
Pierwotnie zakładano zwiększenie miesięcznej produkcji do 14 sztuk już w pierwszej połowie 2026 r., jednak cel ten ma zostać osiągnięty dopiero w grudniu 2026. W międzyczasie firma ustaliła wewnętrzny cel na poziomie 12 A220 miesięcznie na połowę 2026 r., co stanowi wzrost o 50-70 proc. z produkowanych obecnie 7-8 egzemplarzy.
Mimo to, źródła ostrzegają, że produkcja w USA i Kanadzie nadal boryka się z problemami z dostawami, co wprowadza niepewność co do osiągnięcia założonych celów. Anonimowi rozmówcy poinformowali agencję Reuters, że najnowsze opóźnienia dotyczą niewielkiej liczby samolotów, które zostaną wycofane z planu produkcji w 2025 r., oraz prawie 10 samolotów w następnym roku.
Były szef Airbus Canada, Benoît Schultz, we wrześniu wezwał pracowników do osiągnięcia wewnętrznego celu 100 dostaw A220 w 2025 r., co oznaczało wzrost o jedną trzecią. Niektórych pracowników przeniesiono z linii montażu końcowego w Mirabel na inne stanowiska, aby pomóc rozwiązać kwestie związane z końcowymi etapami przekazywania samolotów.
Airbus poinformował, że w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku dostarczył 62 A220, nie podając jednak szczegółów dotyczących rocznego planu 820 dostaw w podziale na dane wersje maszyn.
Europejski producent samolotów obsługuje dwie linie montażu końcowego (FAL) dla A220: jedną w Mirabel w prowincji Quebec, a drugą w Mobile w Alabamie. Zakład w Mirabel jest głównym ośrodkiem programu, natomiast ten w Mobile powstał z myślą o obsłudze rynku amerykańskiego.
Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają te samoloty, to zachęcamy do przeczytania naszego artykułu "
Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220".
Rodzina A220 i jej daneDo tej pory A220 przewiozły na pokładach ponad 102 mln pasażerów na 827 obsługiwanych trasach. Na koniec września br. zamówione było 941 maszyny A220: 118 A220-100 oraz 823 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 451 samolotów tego typu do 22 linii lotniczych: 73 A220-100 oraz 378 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (79), airBaltic (50) oraz Air France (48). Największe zamówienia do tej pory złożyły cztery linie: Delta Air Lines (145), jetBlue (100) oraz ex aequo na trzecim miejscu airBaltic (90) z Breeze Airways (90).
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/125 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji.